نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران.
2 استادیار بخش حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
هرمنوتیک سنتی بهطور خاص از قرن هفدهم تا قرن نوزدهم به تفسیر متن مبادرت میورزد؛ چرخشی که در قرن بیستم با ظهور هایدگر در علم هرمنوتیک صورت گرفت، هرمنوتیک را از تفسیر متن به تفسیر اگزیستانس کشاند و نقش مفسر را در امر تفسیر به رسمیت شناخت. هرمنوتیک زین پس نه رویکردی به مثابه روش که تبدیل به فلسفه شد. فلسفهٔ هرمنوتیکی (هرمنوتیک اگزیستانس) حاصل این چرخش در هرمنوتیک قرن نوزدهم است که تمام هستی را متن و انسان را اگزیستانسی غرقه در تفسیر دانست.
آنچه این مقاله در تلاش برای بررسی آن بود، خوانش از دین در پرتو فلسفهٔ هرمنوتیکی بود. این خوانش از یکسو، بر علم هرمنوتیک سنتی که به امر تفسیر متن مشغول است، نظر دارد و از سوی دیگر، بستر این تفسیر را اندیشههای اگزیستانسیالیستی قرار میدهد. در این معنا، بستر تفسیر جان آدمی است که به امر تفسیر متن مبادرت میورزد. خطاب دین قوهٔ عاقلهٔ انسان نیست، بلکه کل شخصیت آدمی است. از دین در پرتو این دو پیوند، خوانشی متفاوت میتوان داشت. این خوانش از دین خوانشی کارکردگرایانه وکاستیگرایانه نیست، بلکه تلاش میشود تا پیام دین به زبان امروز در فهم آید.
دین در این خوانش نه فکر مجرد، نه عمل مجرد و نه احساس مجرد، بلکه تعبیری از تمامی وجود آدمی است. هرمنوتیک اگزیستانس راهی برای مسئولیت انسان است که مخاطب قرآن را نه رعیت خداوند و نه محجور و نیازمند قیم نمیبیند و به این معنا در دین از ختم نبوت و نه ختم دیانت سخن گفته میشود. ضرورت دیانت باقی است؛ زیرا امر تفسیر در لحظهلحظهٔ زندگی تجربی با بار امانتی سنگین بر دوش مفسر، قوهٔ تشخیص او را به بیداری فرامیخواند و از او مسئولیت، تعهد، امیدواری، تغییر، کوشش و بهتر شدن و شکوفاگری را میطلبد.
جهتگیری دین در رویارویی با مسائل مستحدثه مبتنیبر مقاصد و اهداف دین است، احکام دین در راستای اهداف دین نقش بازی میکنند. جوهر دین در این معنا از پوسته دین جداست. مفسر دین در رویارویی با مسائل مستحدثه به استنباط احکامی میپردازد که مبتنیبر هدف و جوهر دین باشد؛ هدف و جوهر دین در این خوانش عینی نیست و سمتوسوی آن تغیر انسان به سمت کمال، بهتریگری و احساس مسئولیت است؛ ازاینرو برخلاف تصوری که ابتدا به ذهن میرسد، مفاهیم ذکرشده بی سمتوسو نیستند؛ بلکه تغییر، کوشش، مساعیگری، انتخابگری و مسئولیت، همگی خودِ سمتوسو هستند. اخلاق در این تفسیر در مقایسه با فقه و استخراج احکام و قواعد حقوقی از دین، مهمترین بخش دیانت است. در این خوانش، مفسر در امر تفسیر دلبخواهانه عمل نمیکند که اتفاقاً فرد دیندار در این خوانش در جدیترین شکل خود و در لحظهلحظهٔ زندگی عملی به اصول اخلاق در درون و بیرون خویش متعهد است؛ بیش از آنکه از دین توقع ساختن نظام ارزشی عینی، متصلب، قطعی و مبتنیبر احکام و قواعد حقوقی داشته باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Religion as a norm is a divine message for humanity, transcending time and place, and the arena for the realization of this norm is humankind's worldly life. Life in this world involves constantly changing events; therefore, religion's capacity to address novel issues is essential for its actualization in the here and now. This article seeks to explore an interpretation of religion made possible by hermeneutics, which recognizes the human being as the understander of the text. Furthermore, drawing on the approach of existentialist philosophers from the nineteenth century onward—and the significance they accord to humans as beings in a state of "becoming"—this article aims to present an interpretation of religion that offers a distinct assessment of its role in addressing issues for which there are no direct textual proofs. This approach ultimately leads to a conception of religion that, in the author's view, constitutes the most ethical, hopeful, responsible, and dynamic interpretation thereof in terms of facilitating human transformation. Within this conception, while acknowledging the role of the interpreter, the essence of religion is distinguished from its shell, and religious rulings are interpreted in light of religion's ultimate objectives. Consequently, religion moves beyond the purely doctrinal realm and enters into practical life. In this sense, religion is dynamic and governs all aspects of life—not as a guardian or custodian, but with the fundamental aim of awakening humanity's faculty of discernment.
کلیدواژهها [English]